Wirtualny asystent

  Telepraca najczęściej kojarzona jest z zajęciami z branży IT, zawodami wymagającymi specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Chociaż programiści, web developerzy wydają się być grupą uprzywilejowaną, istnieje także spore zapotrzebowanie na wiele nie specjalistycznych prac.

 Na pierwszym miejscu należy wymienić wszelkie powtarzalne czynności, konieczne do funkcjonowania biznesu, które jednocześnie zlecający nie chce, bądź nie może wykonać samodzielnie. A w rzeczywistości woli “tracić” czas na ważniejsze kwestie związane z firmą.

 Wirtualni asystent to osoba, którą w skrócie określa się mianem osobistej sekretarki online. Aktualnie w Polsce ten termin rzadko spotykany, jednak za oceanem jak najbardziej. Obowiązki wirtualnych asystentów bywają naprawdę przeróżne.

 Oczywiście sporo zadań rzeczywiście może być czysto administracyjna jak odpowiadanie na telefony, maile, robienie zamówień, aktualizacja baz danych, wyszukiwanie informacji. Jednak tak naprawdę wirtualny asystent to bardzo ogólne pojęcie a pracodawcy mogą wykraczać z obowiązkami daleko poza rolę sekretarki.

Praca w charakterze WA to przeważnie:

  • Badanie rynku,
  • Pisanie np. postów na blog, aktualizacja profili w mediach społecznościowych,
  • Księgowość,
  • Przygotowywanie prezentacji,
  • Opracowywanie i edycja filmów,
  • Prowadzenie vlog-a,
  • Marketing,
  • Organizacja spotkań, rezerwacja lotów, miejsc noclegowych, zamówień itp.,
  • Wszelkie prace określane jako data entry np. zbieranie informacji ze stron internetowych jak kontakty, informacje o produktach,
  • Pomoc w przygotowaniu oraz obróbce grafiki,
  • Wsparcie klienta – głównie w sprzedaży,
  • Tłumaczenia oraz korekta tekstów,
  • Formułowanie umów oraz obsługa faktur,
  • Podstawowa znajomość narzędzi takich jak Google Analytics, Google Console, Google Docs, Mailchimp, WordPress a także pewna wiedza z zakresu SEO, HTML może okazać się bardzo pomocna.

 

Bardziej szczegółowy wykaz funkcji pełnionych przez wirtualnych asystentów z bardziej drobiazgowymi opisami, znajduje się na stronie międzynarodowego stowarzyszenia wirtualnych asystentów IVAA.

Warto dodać, że Cyfrowi Nomadzi w odpowiedzi na pytanie jak zacząć zarabiać zdalnie, wymieniają rolę wirtualnego doradcy na jednym z pierwszych miejsc.

Wiele firm może wymagać odpowiedniego przygotowania do tej roli. Nie należy się tym zbytnio przejmować, gdyż zleceniodawcami bywają również osoby prywatne, a niektórzy nawet pierwszy raz korzystają z usług zdalnych pomocników. I dlatego właśnie nie stawiają wysokich barier wejścia na rynek w postaci wieloletniego stażu pracy.

Jeżeli wciąż martwisz się brakiem odpowiedniego doświadczenia do pracy na stanowisku wirtualnego doradcy, jest na to rada. Posady określane terminem Call Center, Customer help / agent, Virtual Receptionist umożliwiają w miarę szybkie wkroczenie w świat pracy z domu. Zakres obowiązków przytoczonych profesji jest prosty i zleceniodawcy nie wymagają dowodów kilkuletniej wcześniejszej praktyki. W większości przypadków liczy się tylko motywacja, umiejętność słuchania, odpowiednie umiejętności komunikacyjne oraz nastawienie na klienta.

 W swoim życiorysie wskazane jest natomiast podkreślić doświadczenie związane z konsumentami. Wirtualny recepcjonista / call center to osoba odpowiadająca na pytania klientów, udzielająca rozwiązań na powtarzające się problemy telefonicznie, mailowo lub prowadząc chat online, zbierająca zamówienia głównie telefonicznie, wprowadzająca dane do systemu informatycznego .. . Tego rodzaju posady mogą okazać się świetną okazją dla studentów, osób zmagających się z niepełnosprawnością, czy też gospodyń domowych.

 Podobnie jak w przypadku wirtualnego asystenta, do pracy nie jest potrzebna żadna finansowa inwestycja. Jedynie posiadanie odpowiedniego sprzętu – komputer, telefon, szybkie łączę internetowe oraz słuchawki z dobrym mikrofonem.

 Należy jednak podkreślić, że pracodawcy mogą poprosić o wykonanie testu wydajnościowego sprzętu. W takim wypadku potencjalny pracownik, będzie zmuszony do podesłania zrzutów ekranu rezultatu takiego testu. Najczęściej realizacja takich badań przeprowadzana jest online w celu potwierdzenia np. systemu operacyjnego, szybkości połączenia internetowego oraz ogólnej wydajności komputera.

 

Gdzie szukać ofert pracy dla wirtualnego asystenta ?

 

 Prawdopodobnie każdy kto spróbuje szukać podobnych ogłoszeń w PL spotka się z ogromnym rozczarowaniem. Jeśli traktować wyszukiwarki pracy jako barometr odzwierciedlający faktyczne zapotrzebowanie na dane umiejętności, bądź zawód, to aktualnie nie warto marnować czasu na badanie polskiego rynku.

 Hasło wirtualny asystent wydaje się być kompletnie dziewiczym pojęciem dla portali związanych z pracą, dosłownie zero wyników. Jedyne sensowne rozwiązanie to samodzielne oferowanie swoich usług potencjalnym klientom. Natomiast ogłoszenia istnieją, niestety większość jest dostępna na anglojęzycznych serwisach.

 Najbardziej odpowiednie miejsca poszukiwań to strony, gdzie publikowane są oferty pracy zdalnej. Niewątpliwie trzeba znać język angielski przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Nie jest to normą, ale “zdarza się”, że pracodawcy z bogatych krajów jak USA, UK w celu obniżenia kosztów prowadzenia firmy zlecają różne prace “tańszym pracownikom”.

 Ogłoszenia skierowane do międzynarodowej klienteli, zwykle dają się rozpoznać po słowach – worldwide, international. Do korzystania z usług wirtualnych asystentów przyznaje się wielu blogerów. Trudno nie ukryć, że głównym miejscem poszukiwań takich pracowników to Filipiny. Powstała nawet cała masa stron pośredniczących (agencje) w zatrudnianiu Filipińskich VA. Inne miejsca warte monitoringu to:

  • Fora związane z tematyką wirtualnego asystenta – www.vanetworking.com/forum/,
  • Grupy w mediach społecznościowych np. facebook,
  • Portale dla freelancerów:
    • www.Freelancer.com/find/Virtual-Assistant
    • www.Upwork.com/o/jobs/browse/skill/virtual-assistant/
  • Serwisy pracy stworzone dla wirtualnych asystentów oraz o podobnym profilu:
    • www.Callcentercrossing.com – portal chwali się z posiadania największej bazy ofert pracy typu Call Center. Ogłoszenia domyślnie dotyczą rynku USA. Na szczęście kraj poszukiwań można łatwo zmienić (Polski niestety Brak). Warto zwrócić uwagę na dodatkowe kategorie poszukiwań jak “praca w domu”.
    • www.Virtualvocations.com – strona poświęcona telepracy, wiele interesujących ofert, minusem jest konieczność wykupienia miesięcznego abonamentu (tylko do aplikacji).
    • www.Flexjobs.com – jak wyżej, mniej ofert ale i abonament niższy.
  • Filipińskie portale dla freelancerów – EasyOutSource,
  • Istnieje także możliwość stworzenia profilu pracownika na stronie stowarzyszenia IVAA (niestety płatne).

Zarobki

 

 Sposób naliczania wynagrodzenia zależy od formy zawiązanej współpracy. Rozliczenie pracy freelancera przypuszczalnie zależeć będzie od jego wydajności, czyli zapłata następuje w momencie zrealizowanych zadań. Natomiast dla kontraktorów zasadniczo podawane są stawki czasowe. Jako maksymalną stawkę godzinową dobrze jest przyjąć średnią płacę w USA.


Wirtualny asystent - gdzie szukać pracy - średnie zarobki.

Średnie wynagrodzenie Wirtualnego Aystenta, pracownika Call Center – USA.


 Według portalu indeed, Wirtualny Asystent  powinien oczekiwać około 15$ za godzinę. Pracownicy z innych Państw chcąc być bardziej konkurencyjni powinni wyznaczyć odpowiednio mniejsze widełki cenowe. I tak dla filipińczyków honorarium może spaść nawet do 2$ za godzinę pracy. A w praktyce przeciętne jest to połowa średniego amerykańskiego wynagrodzenia.

Może Ci się również spodoba